Friday, May 22, 2009

bandar anggerik.

greetings.



Apakah nama bandar yang digelar bandar anggerik????

-Shah Alam, Selangor Darul Ehsan



Ya kah? Menagapa digelar bandar anggerik??

-kerana...kerana...



why people ? why??

banyak sangat ke anggerik-anggerik di shah alam???

aku lihat yang ada pun.. semuanya ditanam oleh pihak berkuasa.

dan ada yang nyawa-nyawa ikan lagi.sedih aku tengok.

sememangnya anggerik bukan senang dijaga kan?tp mengapa shah alam bandar anggerik?

aku nampak banyak bunga kertas.

kenapa tidak dinamakan " Shah Alam Bandar Kertas" ?

err.. tu bunyinya pelik.. or should i say Shah Alam Bandar Bougainvilla???

that does sounds better kan? or jejarum? lily? paku pakis ke? tanduk rusa ke?

those pokok lagi byk kan?

mengapa harus anggerik??



haihh.. persoalan ni juga yang muncul dlm kepala.

mungkin menteri besar yang dahulu kala suka anggerik? atau rumahnya byk pokok anggerik?

jika anda tau.. tlg la beritahu saya ya..

musykil..



bertahun-tahun lama nya aku tinggal di Shah Alam. dan aku masih ke sana on regular basis . setiap minggu.

jarang kulihat anggerik.atau aku salah lalu jalankah?

Shah Alam besar tempatnya..

yg sec. 1-24++++ , sec u1++++ , x ke besar?

jika ada jalan2 yg sememangnya anggerik belaka . tolong la bgtau saya ya.

hahaha


inginku puaskan hatiku yang banyak tanda tanya. sejak tu kecil lagi kupelik..
bandar anggerik. Dan tidak banyak anggerik pun.

Lagi-lagi, ada pula satu mall yang dinamakan sempena Anggerik iaitu Anggerik Mall yang dibina oleh pihak MARA.

mengapa ya? hmm


oh. aku juga pelik.Sebagai ibu negeri Selangor, Shah Alam agak tidak happy.incomplete.

why?
pertama-tama, sebagai satu kawasan yang mempunyai populasi penduduk yang padat, kenapa masih tidak ada hospital kerajaan yang dibina?

ofcourse la ade hospital di shah alam tu. KPJ, DEMC...tapi itu dikira medical centre. Apakah muat untuk menampung pesakit-pesakit yang ramai itu?

ada segelintir yang pergi ke demc dan kpj. segelintir. dan apa akan terjadi kepada mereka yang tidak mampu??

ke hospital tengku ampuan rahimah la jwabnya?
dan hal ini akan menyebabkan hospital itu mampat dan padat dengan orang?

dan pesakit-pesakit ini juga akan terpaksa ke mana? hosp. selayang? serdang? putrajaya?
tidak ke jauh?

jika seorang pesakit dalam ambulan itu dalam keadaan kritikal?

they have to be strong for the whole 40mins as they travel in the ambulance.jauh. kasihan paramedik-paramedik yang menolong pesakit juga.

jika ada kecemasan di shah alam seperti kecelakaan jalan raya. tidakkah payah?


aku masih ingat lagi kemalangan yang telah berlaku di shah alam lebih kurang 2-3 minggu yang lalu.
Malam. aku serta Mama and Papa mahu pulang ke rumah setelah ke rumah kakakku di Shah Alam.
Di lorong berdekatan stesen KTM Shah Alam, seksyen 18,telah berlaku kemalangan motorsikal. Seorang mangsa tercedera. Malangnya, penglihatanku agak kabur. cermin mataku patah dan yang baru tidak siap lagi . rabunlah jawabnya.

Papa berhentikan kereta di tepi jalan dan pergi bantu apa yang boleh.
aku dn Mama tidak turun.mangsa tersebut berada di tengah-tengah jalan. and yet... tidak amai yang berhenti untuk membantu.Kasihan kulihat mangsa tersebut. Orang yang pergi membantu tidaklah ramai.

lebih kurang 5 minit kemudian baru ramai orang yang keluar dari rumah untuk membantu. ingin dialihkan mangsa , tidak boleh.kerana tiada doktor di tempat kejadian. takut jika dialih, akan menyebabkan keretakan atau kecederaan yang lebih teruk lagi.

lebih kurang 30minit menunggu. namun masih tidak kedengaran bunyi siren . inilah akibatnya. tiada hospital di Shah Alam. beberapa minit kemudian. papa masuk ke dalam kereta untuk meneruskan perjalanan pulang ke rumah. sudah hmpir midnight.

kesian mangsa tersbut. kata papa, dada dihimpit motor dengan teruk. dan apabila telefon orang tua mangsa, mereka tinggal di terengganu.
kelihatan muda lagi orangnya. pasti masih belajar.kegelisahan, kerisauan, panik, pasti begitu perasaan org tua mangsa.

oh ye. lupa. motor langgar motor dari arah yang bertentangan.

kesalahan: makan jalan.

oleh itu, ikut lorong yang betul . anda boleh mengubahnya.


tu baru cerita pasal hospital.

ini. shopping mall. sebagai penghormatan kepada almarhum sultan SAAS yang bertitah agar tidak ada panggung wayang di kawasan Shah Alam, jadi aku mengerti. tidak kisah pun sebenarnya.

tetapi shopping mall nya kecik bangat.
tidak puas berjalan. SACC, Shah Alam Mall,PAS. kedai limited sungguh. tidak ke sedih?

sigh**

mengapa bandar anggerik?



till then . later~



4 star(s):

Fasya said...

wow, hebat.
boleh masuk suratkhabar ni :D

nur amalina md najib said...

oh farah.. ape yg hebatnye.. x hebat pun. =p

Farhanah Izani said...

hahaha
betul la hebat.
teehee.
anyway, yeahhhh.. kawin nnt
abg sorfina dh buat dh lagu so close sbb aku cadangkan
jealous gle kot aku tym tu : (

Kamal Lazi said...

oh ada anggerik dekat seksyen 12

dekat rumah sultan

ngeeee